 Digitaalisen oskilloskoopin alias ilmiöt. Osa 2.
      Digitaalisen oskilloskoopin alias ilmiöt. Osa 2.
Teoriaa ja käytäntöä
alias ilmiöstä joka on usein esillä 
puhuttaessa digitaalisista oskilloskoopeista. 
 
 
Tässä osassa 2. otetaan esiin 
erityisesti aliakset liittyen FFT käyttöön.
Asiaa käsitellään seuraavassa lähinnä SDS1204X-E 
oskilloskooppi esimerkkinä. 
Luonnollisesti samat asiat sovellettuna sopivat muuhunkin kun huiomoi 
toisenlaiset spesifikaatiot.
Nykyaikaisissa oskilloskoopeissa myös FFT ominaisuudet ovat kehittyneet 
huomattavasti aiemmista myös edullisemman pään oskilloskoopeissa. Nyt kun FFT 
alkaa olla oikeasti käyttökelpoinen hiukan vaativampiinkin tarkoituksiin on 
syytä hiukan tarkastella alias ilmiötä sen kannalta. Esimerkiksi Siglent 
SDS1000X-E sarjan FFT käyttää maksimissaan 1M näytettä. Aikaisemmin edullisissa 
oskilloskoopeissa FFT saattoi pohjautua esimerkiksi 2k - 16k määrään 
näytepisteitä jolloin taajuusresoluutio jää varsin alhaiseksi.
Aliasointiin ja samplenopeuteen liittyvät perus 
ilmiöt on erittäin tärkeää ymmärtää käytettäessä FFT toimintoa. 
Suosittelen vilkaisemaan ensin tai tämän rinnalla:
Digitaalisen oskilloskoopin alias ilmiöt. Osa 1. 
Joissain kohdin pistän hiukan mutkia suoraksi, kuitenkin 
niin että valtavia vääristymiä ei synny, muuten pitäisi kirjoittaa kirja.
Yksinkertainen kertaus: Oletetaan että AD muunnin ottaa tasavälein näytteitä jatkuvasti 
jollakin näytetaajuudella. Kaikki signaalin taajuuskomponentit jotka pääsevät AD 
muuntimeen ja ovat taajuudeltaan suurempia kuin puolet näytetaajuudesta 
muodostavat aliaksen. (Kuva 1.)
Ei ole mitään keinoa estää sitä tai vähentää sitä. Jos joku sellaisesta 
puhuu hänellä on käytössään joku ns "vaihtoehtoinen totuus" tai sitten puhe 
ymmärretään väärin. Käytännössä ongelmat alkavat jo jonkun verran alempana kuin 
näytetaajuus/2.
Seuraava koskee nimenomaaan ja vain ns "real time" oskilloskooppia. 
Sellainen ottaa käytössä olevalla samplenopeudella yhdellä vaakapyyhkäisylla 
kaikki näytteet tasavälein. Puhutaaan myös ns "single" shot samplenopeudesta.
Yksinkertainen piirros siitä mistä alias ilmiössä on kyse.

Kuva 1.
Kun signaalin taajuus on suurempi kuin näytetaajuus (punaiset näytepisteet) 
ei alkuperäistä signaalia voida rekonstruoida näytepisteiden pohjalta. Sen sijaan 
muodostuu "alias" siniaalto mutta sen taajuus on aivan väärä.
Nyquist-Shannon teoreeman mukaan 
näytetaajuuden tulee olla vähintään kaksinkertainen signaalin taajuuteen nähden 
(fNyquist = fsample/2). 
Jotta silloin voitaisiin rekonstruoida signaali pitää täyttää monta tiukkaa 
ehtoa. Niitä ei kaikkia täytetä missään tiedossani olevassa oskilloskoopissa. 
Tulee siis pysyä reilulla etäisyydellä fNyquist alapuolella.
Alias taajuuksien kannalta Nyquist taajuus ( fN ) on aivan olennainen. 
Se on sellainen ns ehdoton raja. Kaikki se mitä on fN
 yläpuolella
muodostaa alias taajuuden. AD muunnin on myös 
taajuuden alaspäin muunnin.
Esimerkiksi jos AD muuntimen näytetaajuus olisi 200MHz (200MSa/s) olisi
 fN tällöin 100MHz. Mikäli AD muuntimen sisääntuloon tuotaisiin nyt 110MHz 
saataisiin ulos 10MHz. Ainoa keino estää tämä on se että estetään kaikkien yli
 fN taajuuksien pääsy AD muuntimen sisääntuloon. (kokonaan 
eri asia on jos puhutaan desimoidusta näytenopeudesta ja aliasoinnista sillä 
taajuudella ja jos AD muuntimen todellinen näytetaajuus on korkeampi ja sillä 
taajuudella aliasointia ei tapahtuisi.  Olisi periaatteessa mahdollisuus 
filtteröidä ennen desimointia, mutta tällaista ei ole käytössä tässä 
tapauksessa)
Seuraavassa kuvassa on vastaavasti esimerkki 1MHz näytenopeudesta.
Signaalin taajuus 900kHz. Samplenopeus 1MSa/s. Tästä puolet, eli Nyquist raja, 
on 500kHz.
Tämä on esimerkki klassisesta perus alias ilmiöstä joka on usein esimerkkinä.
Alhaista näytenopeutta ja alhaista taajuutta käytetty esimerkkinä vain jotta on 
ollut helpompi demonstroida. Sama matematiikka toimii tietenkin taajuuuksien 
ollessa toiset.

Kuva 2.
Kuvassa 2. näkyy 100kHz siniaalto. Signaali on 900kHz sini. 
(poikkeuksenä tämän kuvan skooppi on SDS1000X+ sarjalainen)
Sampletaajuus 1MHz. Signaali 900kHz. Nyquist raja on 500kHz. Jos katsoisi tätä 
tilannetta FFT analysaattorilla. Sekin näyttäisi 100kHz signaalia. 
(sampletaajuus - sisääntulotaajuus)
SDS1204X-E (samoin kuin SDS1202X-E) ovat 200MHz 
oskilloskooppeja mutta taajuusalue ylettyy huomattavasti ylemmäs mutta 
poikkeuksellisen hitaasti vaimentuen mentäessä taajuudessa ylöspäin. Kun 
oskilloskoopin maksimi näytetaajuus on 1GHz (1GSa/s) on vastaavasti FFT 
maksimialue 0-500MHz.  Pitäisi vaimentaa aliaksia mutta pitäisi tarjota 
kuitenkin esim FFT käyttöön taajuusvastetta mahdollisimman ylös ja sitten ei 
kuitenkaan saisi syntyä aliaksia. Kun ei lisätä kallista rautaa ollaan helposti 
sen edessä että on tehtävä aika rankkoja kompromisseja. Joka tapauksessa kun 
mennään alemmille näytetaajuuksille joka tapauksessa törmätään aliasten 
mahdollisuuteen. 
Siksi, käyttäjän on tiedettävä asia ja käyttäjän on osattava hallita asia tai 
ainakin osata kiertää pahimmat ansat ettei mene ns "helppoon". Pääsääntö FFT 
käytössä: Pyri estämään että sisään AD muuntimelle saakka ei tule merkittävällä signaalitasolla 
taajuuskomponentteja jotka ovat suurempia kuin näytetaajuus/2 eli suurempia kuin
fN

Kuva 3.
Huomaa että tässä mittauksessa 200MHz oskilloskoopin signaalitaso on tippunut 
noin 17dB taajuudella 500MHz joka on 1GSa/s näytenopeuden fN taajuus.
Mikäli näytenopeus olisikin 500MSa/s (useampia kanavia käytössä tai muu syy) 
olisi fNtaajuus 
250MHz ja vaimennus vain luokkaa 3dB.
Seuraavaksi otan esimerkin jossa FFT käytössä ja pyyhkäistään hyppimällä 10MHz - 1GHz. FFT samplenopeus 1GSa/s. Kuva ei ole kaunis. Kuvassa on pääasia ollut että samaan kuvaan saa myös alias taajuudet tai jonkunlaisen kuvan niistä kun signaalin taajuus kasvaa yli Nyquist rajan ja siten ettei ne peity tuon 10 - 500MHz osuuden alle piiloon. Kuvassa siis on FFT asetettu ns Max-Hold tilaan jolloin se pitää siihen asti kertyneen maksimin näytöllä.

Kuva 4.
Näytetaajuus 1GHz.
Kun taajuuspyyhkäissy etenee kohtaan 500MHz (fNyquist) sen jälkeen signaalin 
taajuus alkaa laskea näytöllä (se on alias taajuus)
Esim kun signaalin taajuus on 510MHz on sen alias 490MHz ja 
signaaligeneraattorin taajuuden edelleen noustessa esim 800MHz on sen taajuuden 
alias 200MHz ja niin edelleen. 

Kuva 5.
Näytetaajuus 500MHz.
Kun taajuuspyyhkäissy etenee kohtaan 250MHz (fNyquist) sen jälkeen signaalin 
taajuus alkaa laskea näytöllä (se on alias taajuus kunnes tulklaan seuraavaan 
käännekohtaan(0)  ja alias alkaa taas kasvaa,)
Esim kun signaalin taajuus on 260MHz on sen alias 240MHz (sininen) ja 
signaaligeneraattorin taajuuden edelleen noustessa esim 490MHz on sen taajuuden 
alias 10MHz (Vihrea) ja niin edelleen. Kun sitten edelleen jatketaan ja taajuus 
on 550MHz on sen alias taajuus 50MHz (Vihreä) ja kun saavutaan taajuuteen 740MHz 
on alias 240MHz (Vihreä) ja edelleen kun taajuus on 800MHz on alias 200MHz 
(punainen) jne. Voi tuntua mutkikkaalta mutta kun asian ymmärtää niin alkaa 
selvitä miksi FFT kuva on joskus hyvin kummallisen tuntuinen kun oikeat 
taajuudet, aliakset ja harmonisten taajuudet ja niiden aliakset ovat kaikki 
yhtenä "kaaoksena" näytöllä. ja tulee sitten niitä ilmöitä kun taajuus nousee 
niin joku piikki FFT siirtyy alaspäin ja joku ylöspäin taajuudessa. 
Mitään tällaista ei ilmene mikäli sisään AD muuntimelle saakka ei pääse mitään 
taajuuskomponenttia joka ylittää Nyquist taajuuden. Siksi: Pyri kaikin keinoin 
estämään niiden pääsy AD muuntimelle. Jos niitä pääsee, yritä ymmärtää että 
jotkin näkyvät taajudet näytöllä ovat totta ja jotkut alias taajuuksia.
Kuten todettu, AD muunninta voi myös käyttää taajuusmuuntimena. ;) 
Luonnollisesti kannattaa hyödyntää esimerkiksi 20MHz BW filtteriä joka skoopissa 
on, silloin kun sen käyttö sopii tutkittavan kannalta. Samoin muun muassa probea 
voi käyttää "filtterinä". Muistetaan että 1x asennossa tavallisen 1x/10x proben 
taajuusvaste on usein alle 10MHz. 
Lisäksi proben käyttöä LPF filtterina voi "jalostaa" hiukan lisää varsin 
laajoissa rajoissa hyvinkin yksinkertaisesti. 
Täälläkin 
yksi esimerkki.
--»  Ylös 
--»  Oskilloskoopit
--»  Etusivulle - Home